Photoshop Timelapse: haar & huid retoucheren

thumbretouch

Ik had nog wat Photoshop werk liggen. Voor de gelegenheid heb ik mijn YouTube kanaal maar weer eens afgestoft! Ik blijf het zelf fascinerend om dit soort video’s te zien. In deze video ben ik best een tijdje bezig met het haar, en heb ik zelfs extra haar bijgetekend.

De video duurt nog geen 9 minuten, maar in het echt ben ik ongeveer anderhalf uur bezig geweest. Omdat het allemaal supersnel gaat, zal ik even onder elkaar zetten wat ik allemaal gedaan heb:

  1. RAW processing in Capture One. Hierin pas ik basis bewerking toe zoals contrast en kleur, maar doe ik ook locale bewerkingen om het contrast te verbeteren.
  2. Eenmaal in Photoshop begin ik op een nieuwe laag met opschonen. Hiervoor gebruik ik voor de huid de healing brush tool. Voor het haar gebruik ik afgewisseld de clone stamp (vaak ingesteld op ‘darken’ om alleen de opvallende lichte haren te pakken te krijgen) en spot healing brush tool.
  3. Vervolgens maak ik een nieuwe laag om daar haar in terug te tekenen. Door het clonen gaat het haar te bot over in de achtergrond. Door er met een brush haar in terug te tekenen ziet het er weer een stuk natuurlijker uit. Ik maak zoals je misschien al had verwacht gebruik van een Wacom tablet.
  4. Wanneer ik besluit het haar met rust te laten ga ik over op dodge & burn. Deze techniek heb ik eerder toegelicht in een uitgebreide blogpost.
  5. Ik pas een paar kleine aanpassingen toe op de kleur, voeg wat verzadiging toe op de hand en verlaag juist verzadiging op het oor.
  6. Om de speelse vormen van het haar te accentueren en de contouren van de kleding te corrigeren gebruik ik liquify.
  7. Ik pas plaatselijk verscherping toe op ogen, wenkbrauwen en lippen.
  8. Ik pas een lichte korrel toe op het gehele beeld.

Extra

Gedurende de video zie je af en toe een vreemde voornamelijk blauwgekleurde laag tevoorschijn komen. Dat is een solar curve; eigenlijk niet meer dan een heel heftige contrast laag waardoor ik kleine nuances goed kan zien.

De donkere zwartwit laag gebruik ik tijdens mijn dodge & burn werk graag. Hierdoor zie ik nuanceverschillen in licht en donker beter en word ik niet afgeleid door kleurverschillen. Dat is immers niet waar ik op dat moment aan werk.

Af en toe zie je de gehele foto ronddraaien. Dat doe ik met de rotate tool (sneltoets R) zodat ik mijn pen comfortabeler kan gebruiken onder bepaalde hoeken. Als je tekent draai je ook vaak je papier. Sommige bewegingen (zoals het tekenen van haar) zijn minder soepel te maken als je dit niet doet.

after after_close