Vegan Tips: Supermarkt en etiketten

vegan_supermarkt1

We zitten al weer dik in september, en dat betekent dat de Vegan Challenge er weer aan komt! Om me heen hoor ik van veel mensen dat ze weer meedoen, awesome! Ook hoor ik nog wel veel vragen, vooral hoe je je die eerste paar keer een beetje soepel door de supermarkt heen worstelt met de nodige vegan restricties en instinkers. Met deze tips hoop ik dat jullie je als een ware vegan ninja door de winkel heen bewegen. Of, als je niet meedoet, dat je wat interessants leert over de dingen die we dagelijks eten!

De basics

Tijdens de Vegan Challenge ga je met een soepel boogje om alle dierlijke producten heen. De meest voor de hand liggende dingen waarvan je hele supermarktschappen tegelijk kan skippen zijn: vlees en vis, melkproducten (melk, kaas, yoghurt, kwark), en eieren. Maar ook honing (bijen zijn ook dieren!) en gelatine (gemaakt van dierlijke botten) vallen hieronder. Daarnaast zal het je gaan opvallen in hoeveel producten iets van melk of ei verstopt zit. Irritant! Maar, na deze tips ga je daar een stuk sneller doorheen en heb je zo een vegan treasure gevonden tussen alle dingen met dierlijke producten.

vegan-supermarkt

Allergenen

Het makkelijkste is om in de ingrediënten eerst de allergenen te scannen. Deze zijn in de lijst met ingrediënten dikgedrukt, en onderaan vaak nog apart opgesomd. Als op een van deze plekken melk (of bijvoorbeeld lactose, weipoeder of andere ‘schuilnamen’) of ei genoemd wordt ben je snel klaar en hoef je niet nog het héle etiket te lezen.

E-nummers

Dan heb je natuurlijk nog e-nummers van dierlijke ingrediënten die geen allergenen zijn en dus niet opvallend genoemd staan. Zo is E120 bijvoorbeeld karmijn, een rode kleurstof die vervaardigd wordt uit luizen (I know, bah). Als bijen dieren zijn, zijn luizen dat ook. No go dus. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme heeft gelukkig een handige lijst gemaakt met alle (mogelijk) dierlijke e-nummers, deze vind je hier.

Instinkers

Er zijn van die dingen waarvan je gewoon niet verwacht dat er iets dierlijks in verwerkt zit. Zoals paprikachips, waar bijna altijd melkpoeder in zit. Vraag me niet waarom – als ik moest gokken heeft het iets te maken met de kruiden die aan de chips moeten blijven plakken. Op de Veganisme Wiki hebben ze een lijstje gemaakt van een aantal van deze instinkers. Zo is vitamine D3 vrijwel altijd dierlijk. Dit wordt vervaardigd uit wolvet van schapen en dit staat nooit als zodanig op het product vermeld. Een klassieke instinker dus. Echter begrijp ik van deze lijst niet dat er als instinker stroopwafels genoemd wordt, waar hier honing genoemd wordt als instinker. Ik ben namelijk nog weinig stroopwafels zonder roomboter tegengekomen, dus die vielen daarbij al af. Een beter voorbeeld zou ik ijsthee vinden. Dat bevat soms honing, waar je het misschien niet zou verwachten of even zou vergeten omdat het een drankje is en geen voedsel. Net zoals het feit dat er wei/melkserum in Rivella zit.

Wat ook wel een belangrijke is om te noemen is een ‘andersom instinker’, namelijk melkzuur. Dat is vrijwel altijd vegan. Heeft niets met melk te maken. Speciaal om vegans te pesten, gok ik. Anders was het te makkelijk.

vegan-supermarkt4

Gewoon Vegan

Recht tegenover de instinkers staan de vegan holy grails: de gewone supermarktproducten die ‘per ongeluk’ vegan blijken te zijn. Zoals paprikachips van Croky zonder melkpoeder, LU Digestive koekjes zonder melk en ei en 100% plantaardige mayonaise van Remia. Een hele verzameling van deze producten wordt bijgehouden op de website van Gewoon Vegan. Dat is na al dit slechte nieuws hierboven vast een opluchting om te zien.

Sporen van…

Nog een keer goed nieuws over iets dat er op verpakkingen uitziet als slecht nieuws: dingen die vermeld worden als “kan sporen van melk/ei/etc. bevatten”. Dit is wederom allergeneninformatie, voor mensen die een heftige allergie hebben en ook al een reactie kunnen hebben op producten die in dezelfde ruimte bereid worden als producten met het werkelijke allergeen erin verwerkt. Dit betekent niet dat de dingen die daar genoemd worden een ingrediënt zijn, en daar gaat het voor een veganist om. Als er dus op een product dat verder vegan lijkt te zijn staat genoemd dat het sporen van melk kan bevatten is het dus gewoon vegan, en hoef je daar alleen op te letten als je een heftige lactose intolerantie hebt.

vegan-supermarkt2

Vegan Hotline

Zelfs al ga je deze stappen langs en heb je alles goed bekeken, kun je bij sommige producten nog twijfelen.

“Natuurlijk aroma”…? Niet van melk, want dat zou een allergeen zijn, en dat moet vermeld worden. Maar aroma van vlees mag gewoon ‘aroma’ heten. Hoe moet je dat dan weten? De fabrikant mailen. Of aan iemand vragen die dat al gedaan heeft.

Als je een vriend of vriendin hebt die al een tijdje vegan is, maak dan de afspraak dat je ze tijdens de challenge mag bellen of vanuit de supermarkt een foto van een etiket mag sturen voor een “go”, “no go” of een “yo, dit is echt level 53 vegan ontcijferkunde, dit weet ik ook niet”. Als je geen vegan vriend(in) hebt werkt dit concept ook heel goed als je mij een tweetje stuurt. Ook handig te gebruiken als Vegan Hotline: de Facebook groep van Vegan Nederland.

Recepten

Voor hele fijne recepten kun je terecht bij de officiële website van de Vegan Challenge (als je je inschrijft krijg je tijdens de challenge elke dag een aantal recepten in je inbox!), OhSheGlows.com, MinimalistBaker.com, en natuurlijk De Groene Meisjes. 💚

Aan alle deelnemers:
veel succes en eet smakelijk!