Mijn grootste Photoshop geheim

headerdnb

Regelmatig krijg ik vragen over de afwerking van mijn foto’s. Welke magische truc pas ik toe om mijn modellen zo’n glowy skin te geven? Hoe oogt het geheel zo clean en hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat het er super glad en geshopt uitziet? Vandaag ga ik eindelijk uitgebreid antwoord geven op deze vragen. Het is niet dat ik deze ‘geheimen’ eerder nooit heb willen delen, maar eigenlijk is het principe zo enorm simpel dat je het bijna niet zult geloven.

Repeat after me: “dodge & burn”

Ik val maar direct met de deur in huis. Twee woorden: dodge & burn. Die twee woorden zijn vrijwel altijd het antwoord op vragen over mijn bewerking. Nadat ik een eerste schoonmaakronde met de healing brush tool en clone stamp tool heb gedaan, doe ik bijna alles met dodge & burn. Oneffenheden in huid en make-up, kleding en achtergrond opschonen, ongewenst harde overgangen van highlights naar schaduw verzachten, highlights en schaduwen die belangrijk zijn voor het beeld meer kracht bij zetten, en zelfs haartjes wegpoetsen en wenkbrauwen invullen kan met dodge & burn.

Wat je doet met dodge & burn is heel simpel, het is een soort schilderen met licht en schaduw. Dit kun je echter op vele verschillende manieren toepassen. De belangrijkste twee voor mij als het aankomt op het retoucheren van huid zijn corrigeren en accentueren. Allereerst zal ik uitleggen wat ik in Photoshop doe zodat ik aan de slag kan.

Soft Light layer op 50% grijs

Je kunt het op vele verschillende manieren uitvoeren, mijn favoriete manier is het gebruik van een Soft Light layer gevuld met 50% grijs. Deze verkrijg je door in je menu te kiezen voor New > Layer… > Normal veranderen naar Soft Light > Fill with Soft-Light-neutral color (50% gray). Wanneer je op OK klikt zie je niets veranderen, but this is where the magic starts. Door simpelweg met een witte en zwarte brush op deze laag te tekenen kun je nu gaan dodgen & burnen. Mijn brush settings staan op 50-100% opacity en 1% flow.

screenshot01

Corrigeren

In deze stap gaat het mij erom rust te creëren in het beeld. Ik bestudeer de natuurlijke hoge en lage punten in het gezicht en corrigeer daartussen de onregelmatigheden. Ik vul donkere lijntjes onder de ogen in met wit, en gaten in de wenkbrauwen vul ik in met zwart. Vlekjes en een onrustige huid pak ik aan door afwisselend met zwart en wit te corrigeren.

Stel zwart en wit in als je actieve kleuren door op “D” te drukken en wissel gaandeweg tussen zwart en wit door op “X” te drukken.
Gebruik een pen tablet, ik heb verschillende van Wacom. Eigenlijk is dit geen tip maar meer een bevel… Of je moet zin hebben in kramp in je handen.

after

Ter demonstratie heb ik hieronder een rollover van dezelfde foto gemaakt, maar dan met de dodge & burn Soft Light layer ingesteld op Normal, zodat je precies kunt zien waar ik wat heb gedaan en wat ik lichter en donkerder heb gemaakt.

before

Accentueren

Vervolgens kun je deze techniek ook gebruiken om bepaalde bestaande highlights en schaduwen in je foto juist te accentueren en daarmee meer dimensie te geven aan get gezicht. Als je goed kijkt zie je in de grijze laag die hierboven bij de rollover tevoorschijn komt, dat ik stiekem al een beetje begonnen was tijdens de vorige stap. Ik heb een paar highlights in het haar aangezet, op de neus en de lippen. Ook heb ik natuurlijk het geluk dat mijn getalenteerde visagist Marc gebruik heeft gemaakt van een erg mooie highlighter powder op de huid van ons model, wat mijn werk een stuk makkelijker maakt! Vaak doe ik deze stap weer op een nieuwe dodge & burn laag, zodat ik de aanpassingen goed kan opbouwen.

Je kunt van het aanmaken van een dodge & burn layer een Photoshop action maken, zodat je met één druk op de knop zo’n nieuwe laag kunt maken in plaats van proces via het menu te doorlopen.
Bekijk verschillende make-up tutorials op YouTube om een beter idee te krijgen met welke highlights en schaduwen je verschillende gelaatstrekken mooier uit kunt laten komen.

after

That’s it! Geen duizend opeenvolgende stappen, geen snelle filters en geen geheime plug-ins. Gewoon simpel ouderwets handwerk, eigenlijk zoals men in de doka vroeger ook al deed.

Je zult je misschien wel afvragen hoe ik nu weet wat ik wel en niet moet corrigeren en wat nu wel of niet mooi is om een accent op te leggen. Elke witte of zwarte penseelstreek is een keuze die je maakt. In principe komt het maken van de juiste keuzes neer op ervaring (heeeel veel doen en proberen) en kennis toepassen van lichtwerking, anatomie, mimiek en make-up. Wil je hier meer over leren? Schrijf je dan in voor mijn workshop beeldbewerking op 22 november!