Geld verdienen met fotografie, onmogelijk?

Blogpost-11juli-03509

Afgelopen donderdag verscheen er een artikel op fotografie website Zoom.nl van fotograaf Robert van der Schoot. Hij schreef dat hij gefrustreerd was doordat mensen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen, of soms zelfs verwachten dat hij zijn werk wel gratis wil doen. Ze begrijpen volgens hem niet wat het allemaal kost om een paar foto’s te laten maken.

Wel vaker krijg ik zelf de vraag wat voor tarieven ik hanteer voor mijn fotografie, vaak van mensen die zelf fotograferen en het moeilijk vinden hier een prijs aan te hangen. Ik wilde deze vraag altijd nog eens behandelen op mijn blog, maar vind het moeilijk omdat mijn tarieven niets zeggen over wat geaccepteerd is en al helemaal niets over wat een ander zou moeten of kunnen vragen voor zijn fotografische diensten. Waar ik het wel over kan hebben is de mentaliteit die je als fotograaf hebt als het aankomt op geld verdienen en de verwachting van mensen die willen dat je gratis voor ze werkt.

Je mag ook gewoon nee zeggen

Je hoeft je niet te laten frustreren door mensen die je vragen gratis te werken. Je hoeft ze in ieder geval niet proberen te overtuigen dat het jou veel tijd en moeite kost om foto’s voor ze te maken en dat het dus wel geld waard is. Waarom zou je? Je praat werkelijk tegen een muur. Sterker nog, als je verder wil komen, moet je heel vaak nee zeggen. Mensen die geen goede fotografie nodig hebben (het is immers een luxeproduct), zullen elke cent die ze ervoor moeten betalen te duur vinden. Ik vind brood van de bakker wel aan de prijs, want ik kan het ook gewoon bij de supermarkt kopen. Maar als ik echt lekker brood wil, tja…

Die oom of vriend met een camera die er met ‘jouw klus’ vandoor gaat, is in werkelijkheid helemaal geen concurrentie. Als je iedereen met een camera als concurrentie ziet, schat je je eigen meerwaarde al veel te laag in. Geen goede marketing, als je het mij vraagt.

Jij bent niet je werk

Als fotograaf sta je heel dicht bij je werk. Je beelden zijn je zielekinderen, natuurlijk begrijp ik dat. Maar voor de klant is het een product. Zij beoordelen dat product op de toegevoegde waarde die het heeft voor hun leven, hun bedrijf, noem maar op. Als een potentiële klant besluit dat de kosten voor hen niet opwegen tegen de toegevoegde waarde, dan kunnen ze daar ook best eens gelijk in hebben. Dit betekent niet dat jouw werk niet goed genoeg is of niet gewaardeerd wordt. Het betekent simpelweg dat jouw product in die situatie niet aansluit op de vraag.

Als fotograaf doe je hoop ik echter wel onderzoek naar waar in de markt jij wel genoeg meerwaarde kunt leveren. Als je geen antwoord vindt op die vraag, zul je hieraan moeten werken door je kwaliteit te verbeteren of een gepaste niche te creëren voor jouw werk. Je bent nooit klaar met verbeteren.

Met plaatjes maken ben je er niet

Fotograferen is duur. Fotograferen kost veel tijd. Er gaat veel meer in zitten dan de meeste mensen denken. Beste Robert, je hebt helemaal gelijk. Maar fotograaf zijn betekent nog veel meer dan dat proces van fotograferen succesvol doorlopen met de juiste spullen de juiste workflow. Je bent namelijk ook ondernemer.

Een ondernemer neemt de verantwoordelijkheid voor zijn werk en dus ook voor het werven van de juiste klanten. Je moet netwerken, acquisitie doen, retentie, noem maar op. En ja, dat kost alleen maar nog meer tijd! En nee, dat interesseert jouw klant totaal niet. Maar het is toch echt aan jou om dit te regelen. Lukt dat niet, dan moet je misschien een ander vak kiezen. Dat klinkt hard, maar het is ook gewoon niet makkelijk. Met goede foto’s ben je er nog lang niet. Als je zelf al zo zuur wordt van alle moeite die je moet doen en dat niemand je daarin begrijpt, dan weet ik niet of het voor jou wel de juiste keuze is.

Goed nieuws: er zijn mensen die willen betalen

Gelukkig kan ik je beloven dat er wel mensen en bedrijven zijn die het begrijpen. Je moet alleen heel erg je best doen om deze te vinden, en je werk moet goed genoeg zijn om ze ervan te overtuigen dat jij de persoon bent voor de job. Als jij rondloopt met de overtuiging dat niemand wil betalen voor je foto’s, dan is dat waar. Als je er echter van overtuigd bent dat jouw werk mensen verder kan helpen en dat je ze enkel nog moet vinden, ga je vooruit.

Ik ben er ook nog lang niet. Het gaat sinds een paar maanden pas goed genoeg om echt een beetje normaal van te kunnen leven, terwijl ik all fulltime fotografeer sinds begin 2014. Als je hieraan begint moet je je ervan bewust zijn dat je een karige tijd tegemoet gaat, en dat die weleens veel langer kan duren dan je misschien had gehoopt. Erom gaan zitten mokken helpt alleen niemand verder. Je moet er een beetje de sport van inzien om qua fotografie en ondernemerschap steeds sterker te worden en je netwerk uit te breiden. Het is hard vechten, maar je moet er ook vooral van kunnen genieten. Je moet plezier hebben in het fotograferen, maar ook in het ondernemen. Wees realistisch en vertrouw het proces. Trust your struggle!