Before/after: De digitale kapper

daphnecrop

Het leek me wel leuk om jullie weer eens een kijkje in de Photoshop-keuken te geven, en tegelijkertijd een van de foto’s te laten zien die ik maakte tijdens een van de demo’s tijdens Professional Imaging een paar weken terug. Model Daphne is hier in een prachtige outfit gehesen, verzorgd door Skeletons. Haar make-up en haar zijn gedaan door Desiree Klink Logeman. Er was licht dankzij FotoFlits/Elinchrom – en toen was er Photoshop.

Stel je even voor: Professional Imaging 2015. Een fotografie beurs, duizenden bezoekers met een hoog aantal telezoomlenzen per persoon. Overal stands met sprekers, camera’s en lenzen om uit te proberen en om het af te maken een stel drones dat je om de oren suist. Te midden van al die gekte moest ik uit naam van FotoFlits een demonstratie geven met studioflitsers van Elinchrom.

Naast de stress en hectiek factoren, zal ik ook moeten toegeven: je mist iets pas als je het niet hebt. Want uiteraard is er een visagist aan de slag geweest met mijn model, en een ontwerpster heeft haar in een geweldige outfit gehesen, maar als die mensen vervolgens niet naast je staan om die dingen tijdens de shoot een beetje recht te blijven trekken, blijkt pas hoe waardevol die paar helpende handen en extra paar ogen kunnen zijn. Gelukkig waren de meeste problemen achteraf nog goed recht te trekken, dus ik zal even laten zien wat ik allemaal gedaan heb.

Daphne-5699

Wat je waarschijnlijk direct opvalt is dat ik de foto iets gedraaid heb. Ik vond het mooi om de al aanwezige diagonaal in de foto nog wat te benadrukken. Als dat niet het eerste was dat je zag, was het vast Daphnes onmenselijk lange haar dat langs het korset naar beneden bungelt. Het is haar eigen haar, echt prachtig, maar in dit geval verstoort het de mooie lijn van het korset. De digitale schaar erin dus. Met de clone stamp heb ik alles opgepoetst. Toen ik toch bezig was, heb ik ook direct het uitstekende stukje stof en nog wat haar in haar nek verwijderd.

Zeker met dit soort kledingstukken is het heel belangrijk dat de lijnen in de kleding soepel vloeien, zoals de ontwerpster het bedoeld heeft. Ik heb daarom de liquify tool gebruikt om hier en daar de lijnen wat strakker te maken waar er bobbels in de kleding vormden, en heb ik de glooiing van de lijnen iets benadrukt zoals je goed kunt zien op de schouder. Ditzelfde idee heb ik doorgetrokken in de lijn van het haar dat nog over was, rechts in de foto. Ook kun je zien dat ik de schaduw op haar borst, veroorzaakt door haar arm (leuk hoor, dat zijlicht), heb weggewerkt omdat ik dat er een beetje vreemd uit vond zien.

crop1-after

Iets wat ik eigenlijk altijd doe, maar wat extra effect heeft in deze foto, is het aanzetten van highlights en schaduwen. De glanzende groene veertjes komen nu extra mooi uit, ook omdat ik die net een tikje meer kleurverzadiging heb meegegeven dan de rest van de foto. Hieronder zie je nog een voor en na van nadat ik de foto gedraaid heb, zodat je alle kleine aanpassingen nog wat beter kunt zien!

versie2-after

Extra weetjes

De achtergrond hier is eigenlijk wit, maar door genoeg afstand te nemen tussen je model en de achtergrond en door de achtergrond niet direct te belichten, oogt deze grijs op de foto. Ik vond dit beter passen bij de kleding en algehele look van mijn model.

Ik heb hier gebruik gemaakt van een Elinchrom ELC Pro HD 1000 met daarop de door mij zo geliefde Rotalux Deep Octa 100cm en nog een flash unit rechtsachter het model met daarop een Rotalux Strip, zoals hieronder te zien is.

bts
Foto: Bram van den Heuvel, b-picture.nl

Wat vinden jullie van het eindresultaat?

P.S.: Wil je dit ook leren? Schrijf je in voor een workshop!