Weekly Wisdom: Beter kunnen werken

Een vrij simpel lijstje voor deze week, maar wel eentje waar ik zelf, vooral tijdens stressmomenten, nog veel van kan leren! Deze keer tien simpele dingen om rekening mee te houden met betrekking tot je werk (wat dat ook moge zijn, en gaat eigenlijk ook op voor studie!).

Met nummer één op deze lijst loop ik al gelijk tegen de lamp: Ik wil graag alles tegelijk doen. Of ik heb het gevoel dat ik zo veel moet doen, dat alles tegelijk zou moeten, zodat ik uiteindelijk niets doe omdat het gevoel van al die dingen te overweldigend is. Dus. Lekker zooitje dan, hè?

Luisteren kan ik dan weer wel heel goed, dus nummer drie is geen probleem. Maar wat dat betreft wil ik nu ook meteen een nummer 11 toevoegen aan de lijst: weet waar je goed in bent, en sta hier ook genoeg bij stil zodat je het effectief kunt toepassen. Ook heel erg belangrijk!

Nummer vijf is dan weer een typische valkuil. Juist omdat ik er soms opeens helemaal niet goed in ben om belangrijke van onbelangrijke dingen te onderscheiden (dit vermogen is steeds minder aanwezig naarmate deadlines naderen), faal ik met het puntje ‘één ding tegelijk doen’. Zucht.

Acht, negen en tien zijn dan mijn lifesavers. Kalm blijven, glimlachen en gewoon even opnieuw beginnen. Brain reset. Waar waren we. Ok. En weer aan het werk. Bij mij helpt het om lijstjes te maken. Vandaar dat mijn blogwijsheden ook vaak uit lijstjes bestaan. Ik zie het patroon.

Wat helpt jou om je werk goed te kunnen doen?